Occo Mahabad ve Êşên Qehbik…(Röportaj)…

33

Muhabirimiz Seykan Bey’in Occo Mahabad’ın ikinci kitabı Êşên Qehbik üzerine yaptığı röportaj…

Sayın Occo Mahabad kitabınızın isminden tutunda içeriğine kadar herşey çok aykırı bir dille ele alınmış şunu sormak isterim size, neden aykırılık?

-Kitabımda her türlü acıyı sıradışı,aykırı bir dille ele alıp okuyucuya sundum.İsminden tutunda içeriğine kadar herşey edebiyat dünyamızın geleneksel değer yargıları, bakış açısı ve kurallarına karşıt bir dil,üslup ve yorumla yazılmıştır.
Edebiyat dünyamızda,toplumumuzda ve yaşamımızın her alanında farklı olanı hemen ezme,yok etme,sindirme mantığı var maalesef.
Demokrasi isteriz ama farklı fikirleri,eylemleri,seçimleri yada yaşam tarzlarını dıştalar ötekileştiririz ve bağırırız bu adamlar ötekidir diye.Kendimiz gibi düşünmeyen,yaşamayan herkesi ortaçağ engizisyon mahkemeleri gibi afaroz edip etkisizleştirmeye çalışırız.Bizden olanı yüceltip göklere çıkarır olmadık payeler veririz ama bizden olmayanı karalar,aşağılar,küçük düşürür ve dıştalarız.Maalesef demokrasi isteyen bir çok kesimin demokratik kültür ve algılayışları bu düzeyde.Bugün göklere çıkarılan biri yarın hain yada alçak olarak tanımlanabiliyor.
Kitabım bu agılayış,kültür ve mantığa bir protestodur…Ve kitabım bu çevrelere bas bas şunu bağırıyor:ben ezilenim,ben ötekiyim,ben yokedilmeye çalışılanım ama ben benim ve hep ben olarak kalmak için mücadele edenim…
Kitabımın aykırı bir dille yazılması bundandır çünkü ben ötekiyim,ben ezilenim ve öteki olmayı seviyorum,kitabım ezilenlerin,ötekilerin,dışlananların,yokedilenlerin acılarının edebi sesidir…
Herkes gibi yazmak,düşünmek,davranmak,yaşamak bana göre değil.Beni ben yapan yanımı korumak zorundayım.Yani başkaları olamam.Eminim benim gibi kendini varederek yaşamak isteyen herkes bu kitabımı canı gönülden sahiplenip okuyacaktır.
Bu kitap ezilen,sömürülen,ötekileştirilen ama direnen insanların duygu ve düşünce dünyalarının anlatım aracıdır…
Okuyucularımıza biraz Êşên Qehbik adlı kitabınızın içeriğinden bahsedebilirmisiniz?
Êşên Qehbik kitabı acılar senfonisidir.Kişisel,duygusal acılardan tutunda,toplumsal ve siyasal bir çok acı işlenmiştir.Bu kitapta aşkın,sevginin oluşturduğu ayrılık,hasret,yalnızlık acılarını,aldatma,ihanet,terkedilme gibi acılarıda bulabilirsiniz.Kitap acı olgusunu birçok boyutlarıyla ele alan,anlatan bir eserdir.Eminim okuyucular bu kitabımı çok beğeneceklerdir.
Peki ama neden acı?
Çünkü her birey ve toplum acılarıyla vardır ve yaşar.Size şunu sormak isterim; acaba yeryüzünde biz Kürtler kadar acı çeken kaç halk vardır? Biz acılarla varolmaya çalışan bir halkız,bizim acılarımız bir çok halkın acılarından daha keskindir,daha hüzünlüdür.
Yine size sormak isterim; içimizde acıyı tanımamış,yaşamamış,hissetmemiş biri var mıdır?
Benim,sizin,herkesin acıları var.
İstedimki acının kederini,sıkıntısını,hüznünü,sevgisini,nefretini yani acının her çeşit varoluşunu anlatayım ve okuyucuyu kendi gerçeğiyle başbaşa bırakayım.Acılarımızdan ve acının gerçeklğinden kaçamayacağımıza göre bu duyguları anlatmaya kendimi mecbur hissettim.
Çünkü kendi acılarından kaçan,kendi acılarıyla yüzleşmeyen birey hiçbir zaman olgunlaşamayacak,kendi olamayacak ve kendini kandırarak yaşayacaktır.
Kitabınızda en çok hangi şiirinizi sevdiniz ve neden bu şiir?

Kitabımdaki bütün şiirlerimi seviyorum ama birini seçmem gerekseydi Gewrê şiirini seçerdim.Bu şiirde aşkın,sevginin yarattığı hasret,ayrılık ve yalnızlık acısı dramatiktir.
Her şehirde seven erkeği, Gewrê’nin hayaleti kovalar.Erkek suçlanır,aşağılanır,dövülür,sövülür ve o erkek Gewrê’yi sevdiği için çok acı çeker.
Bu acıyı şiirin ilk dizelerinde şöyle buluruz:
Gewrêêêêêê…… ji min re nebêje êş çi ye êş tu yî tu… biçim kuderê êşên te hene tu heyî
biçim kuderê êşên te êş didin min…
Bu kitabınızın ilk kitabınız Helbestên Dînik’ten farkı nedir sizce?
Helbestên Dînik farklı konulara el atan şiirlerden oluşmaktaydı.Bu kitabım ise sadece acıları işlemekte.Dil ve üslup iki kitaptada yerleşik değer yargıları ve kalıplara aykırı bir anlatım ve tarzla yazılmıştır.Sadece kitapların ana teması ve içerikleri farklı, Helbestên Dînik kitabını okuyanlar kolaylıkla bunu anlayacaklardır.
Bu kitabınız Kürt Edebiyat dünyasına hayırlı olsun diyerek son sorumuzu soralım,okuyucularınıza iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı?
Benim okuyucum diline,kültürüne ve şairine sahip çıkan bir okuyucudur.Okuyucularıma her zaman olduğu gibi sevgi,saygı ve hürmetlerimi iletiyorum.Son sözümü ‘’Hep ezilenden yana,hep ezilenin yanında’’ diye bitirmek isterim.
Bu güzel röportaj içinde sizlere teşekkürler.Çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Sevgiler,saygılar…

BÜTÜN RÖPORTAJLARI AŞAĞIDAKİ LİNKTEN İNDİREBİLİRSİNİZ..

LİNK 1:DAXE-ÎNDÎR…

LİNK 2:DAXE-İNDİR

LİNK 3:DAXE-İNDİR

LİNK 4:DAXE-İNDİR

LİNK 5:DAXE-İNDİR

Etiketler:, ,

About admin

”’Occo Mahabad”’ programcı,çevirmen,şair ve yazardır.Bütün çalışmalarını Kürtçe yapmıştır. ”’Occo Mahabad”’ 1977 senesinde Wan’da dünyaya gelir. İstanbul Ünüversitesini bitirdikten sonra yazmaya başlar. Yazı ve şiirleri Çîrûsk, Asiva, Pengav gibi dergilerde yayınlanmıştır,ayrıca internette bir çok sitede resmi yazar ve yazıları makaleleri bulunmaktadır. İlk şiir kitabının adı HELBESTÊN DÎNIK dir.(Çatlak Şiirler).Kitap AVA yayınlarından çıkmıştır. İkinci kitabının ismi Êşên Qehbiktir (Kahpe Acılar).Kitap Do yayınlarından çıkmıştır. Yazılarının dışında yabancı filmlere Kürtçe altyazılarda hazırlamıştır.Birçok film Occo Mahabad tarafından Kürtçeleştirilmiştir. Occo Mahabad’ın Kürtçeleştirdiği bazı filmler/ “MALENA” “RABBIT PROOF FENCE” “THE ROAD to GUANTANAMO” Teknik dünyanın anlaşılması için yazdıgı bir E-kitap da vardır.Kitap Nivîsên Teknîkî (Teknik Yazılar) adıyla bilinmektedir. Bunun yanı sıra Occo Mahabad teknik çalışmalarıylada bilinmektedir. Bugüne kadar birçok bilgisayar programı Occo Mahabad tarafından Kürtçeleştirilmiştir. Occo Mahabad’in Kürtçeleştirdiği bazı bilgisayar programları/ WinRAR Defraggler Revo Uninstaller CCleaner Ayrıca ilk defa halk için şiir ve sanat şiarıyla tüm hakları halka ait olan Helbestên Dînik (Çatlak Şiirler) adlı ücretsiz bir şiir albümü hazırlamıştır. Albüm internet üzerinden serbestçe dağıtılıp indirilebilmektedir. Kitapları: “Helbestên Dînik(Çatlak Şiirler):Ava Yayınları-Mart-2012 “Êşên Qehbik(Kahpe Acılar):Do Yayınları-Mayıs-2013

Bir Cevap Yazın

